Jag funderar och funderar... vet inte hur jag ska göra...
Mina elever i Engelska A ska läsa en roman, jag vill att den första romanen dom ska läsa ska vara samma i hela klassen, så att dom får in rutinerna och att jag kan kolla med jämna läxförhör att dom verkligen läser i boken.
Men när det gäller helklass-uppsättningar så har vi inte så många böcker att välja mellan... jag har tre klasser och måste försöka pussla ihop det. Dom böcker jag kan välja mellan är:
- Lord of the flies - vilket jag har kört tidigare, så jag har mycket material till den boken (blir alltså inte så mycket arbete för mig), vi har ca 120 ex av den, så det räcker till alla tre klasser, men elever hatar den! Dom tycker att den är svår och ganska tråkig. Men den har ett bra språk, och är lagom lång.
- The perks of being a wallflower - en kollega har kört denna bok i helklass tidigare så jag kan nog få en del material av henne, men jag har inte läst denna själv, så det innebär att jag måste läsa denna bok själv. Eleverna brukar gilla denna bok, den är intressant/rolig och lagom lång. Vi har dock bara ca 30 ex, alltså bara en klassuppsättning, så antingen kör jag denna i omgångar (vilket medför risk för fusk, då elever som läser den först kan berätta för elever som läser den senare) eller att bara en av mina tre klasser får läsa den (orättvist?).
- Angela's Ashes - läser den just nu, har läst den tidigare och har lite material till den (nåt läxförhör). Den är relativt svår då den är på Irlänsk engelska, men samtidigt så lär sig eleverna mycket om Irlänsk kultur. Den är ganska tjock, vilket kan avskräcka många elever. Vi har bara en klassuppsättning av denna också... vilket också krånglar till det!
- The Curious Incident of the Dog in the Night-Time - läste den i somras, men har inget material till den. Den är ganska enkel och barnslig och lagom tjock. Vi har bara en klassuppsättning av denna också.
- The Catcher in the Rye - en klassiker, som jag har läst, men inte har nåt material till, vilket innebär lite extra arbete. Det är ett bra språk i den och den är lagom svår och lagom tjock. Eleverna tycker dock att den lät tråkig (när jag berättade om den), men jag vet att när elever har läst den så har en hel del gillat den. Vi har dock bara en klassuppsättning av denna också.
Så det jag kan göra är:
- Ge alla Lord of the Flies att läsa = minst arbete för mig (men en hel del elever kommer nog tycka att den är tråkig/svår)
- Ge ut nån bok i flera omgångar = lite arbete, men mer risk för fusk (hatar fusk)
- Ge ut olika böcker i olika klasser = mest arbete då jag måste fixa material till tre olika böcker (fixa läxförhör, prov. etc till tre olika böcker)
Detta är bara en av de många problemen en gymnasielärare stöter på...
HJÄLP! Vad tycker ni? Vad ska jag göra? Vilken bok ska jag välja?
Linda
7 september 2007 23:18
Jag kan förstå dilemmat!! Som jag skulle gjort är att absolut ej köra på det enkla spåret för din del utan varför ej testa någon av de andra och köra lite variationer. Måste ju bli trist för dig att köra samma bok igen och igen och genom att köra några olika så får du ju mera feedback på de som du ej kört förut. kanske någon av dom lämpar sig kanonbra för detta. Om alla läser samma bok och årskullar innan gjort det också så finns det ju mega risk för fusk samt så finns det ju filmer på Lord of the flies (och iofs cather in the rye också) Kör lite olika trots att det blir merjobb för dig. Att stangera och köra samma tycker iaf inte jag gör varken elever eller lärare en tjänst. ALLA behöver utvecklas och testa nya spår hela tiden.Då utmanas såväl du som dom och svårare för dom att fuska.Lycka till bambi!!
http://bakspegeln.blogg.se
LiPP
8 september 2007 02:48
Ge ut olika böcker till klasserna.
Jag förstår inte varför man skulle vilja fundera på att ge ut material som man vet tidigare elever tyckt varit långtråkigt och för svårt.
Studier ska vara trevligt och kul med lagomt svåra utmaningar, annars tappar man ju suget på skola ;)
Lycka till och blogga om vad det blev för bok/böcker.
http://lippan.bloggagratis.se
bambi
8 september 2007 10:15
Tack för era tankar! Som lärare kan man jobba hur mycket som helst om man vill, och jag har lärt mig efter 3 år som lärare att man måste faktiskt tänka på sig själv ibland och sin arbetsbörda.
Det som gör att jag inte så gärna delar ut olika böcker till olika klasser att dom andra klasserna kanske hör att den andra klassen läser en annan roligare/lättare/mer spännande bok... osv.. kan lätt bli snack om jag ger ut olika böcker.
Så jag vet faktiskt inte alls hur jag ska göra...
http://bambi.bloggagratis.se