"Klass 9A" har blivit ett omdebatterat program, det märker verkligen jag som jobbar som lärare. Ett gäng "superlärare" ska rädda denna klass undan alla IG:n som väntar...
Det jag har hört från kollegor och läst i media är att denna klass var en ganska så "medel"-klass... inte riktigt värstingklassen som dom utmålas till. Sen så skulle jag också göra ett väldigt bra jobb om jag bara hade en klass att fokusera på och hade press på mig att jag är med på tv, så det skulle vara konstigt om lärarna inte hade fantastiska lektioner med denna klass.
En annan viktig sak som jag har hört är att parallell-klasserna också presterade bättre under denna period då "Klass 9A" spelades in. Detta beror på att dom ordinarie lärarna fick mer tid över till dom andra klasserna... så egentligen visar denna dokusåpa att det som hjälper elever mest är inte "superpedagoger" utan mer resurser och mer tid till eleverna för lärarna...
Diana
26 februari 2008 09:55
Jag har inte sett serien, vill inte, för det är som att man blir trampad på som lärare. Att vi "vanliga, dödliga" skulle vara helt inkompetenta. Men det är precis som du säger, att det är fler resurser i skolan som krävs för att personal inte ska gå på knäna och för att eleverna ska ha chans att lyckas.
http://www.thewallsupremacy.blogspot.com
Daniel
26 februari 2008 13:04
Nog är det som du skriver att mer resurser är vad som behövs. MEN, att säga att det är en "medel" klass vill jag inte hålla med om. Jag vägrar acceptera att man kan plocka utsex elever från en nionde klass och ingen av dem kan säga vilket land London ligger i. Det är inte bara ett resursproblem, det måste ligga mer bakom det.
Jag har inte arbetat som fulltidslärare men har vikarierat och varit med som stöd för några elever som haft det svårt i skolan. Även om jag hade tagit de sex elever som haft mest problem så skulle åtminstone en av dem säga England direkt. Och jag var på mellanstadiet.
Smuppra
26 februari 2008 19:15
Har också sett serien men har för mig att de vid ett tilfälle säger att det är skolan som är sämst i Malmö, och tionde sämst i Sverige, klassen ska däremot motsvara en svensk medelklass.
Jag tror också att de har sagt (eller så var det i ett annat klipp på svt.se) att lärarna under denna terminen har kvar sina ordinarie klasser, alltså att de pendlar mellan sina vanliga och den här klassen. I så fall är det jobbigare för dem än för en vanlig lärare.
Men håller med om att det är klart att såväl elever som lärare skärper sig när det ständigt är en kamera i klassrummet och det sedan ska visas för resten av Sverige.
Att det behövs mer resurser är självklart, hur många år har man inte skurit ner på skolbudgeten nu? Men jag tror också att lärarutbildningen kan bli bättre, dock räcker det inte med bara en lösning utan det krävs flera.
Ciao.
http://smuppra.blogg.se
Carina
14 mars 2008 19:47
Det du skriver om "så egentligen visar denna dokusåpa att det som hjälper elever mest är inte "superpedagoger" utan mer resurser och mer tid till eleverna för lärarna...". Det stämmer inte helt. Min dotter bytte skola i årskurs 4, till en musiksskola och helt plötsligt efter bara ett par veckor kommer hon hem och säger: Äntligen jag förstår matematiken, det bara gick upp ett ljus för mig, min lärare är så duktig på att förklara. på den tidigare skolan, fick hon fråga om och om igen, men hon fattade i alla fall inte något, tills slut säger de båda lärarna, men vi har ju redan förklarat för dig. Från att ej ha förstått och helt säkert legat under godkänd, hamnar hon nu enkelt på VG och ibland MVG på proven... Det har en enormt stor betydelse hur duktig läraren är på att lära ut, det har inget med att göra hur många klasser en lärare har, det är bara dumma ursäkter. Läraren eller två lärare lär ju ut till 20-31 elever per lektion, är lärarna duktiga förstår eleverna till slut.
I vår musikskola indelas eleverna i årskurs 5 in i två grupper: de barn som har svårt för matematik, de barn som ligger på medel och de barn som redan läser matematik för årskursen över. På detta sätt får alla den hjälp de behöver och lär sig mycket lättare på grund av helt otroligt duktiga pedagoger.
Det finns ganska många lärare som ej bör jobba med barn för de kan ej få barnen att förstå, det borde ställas högre krav på en lärare, att de ska kunna lära ut på ett sätt så att alla elever förstår. En lärare som har elever som går ut med IG i t.ex matematik borde absolut ej jobba med det ämnet, ifall nu barnet har varit närvarande på lektionen så klart. Det är väldigt svårt att få IG med rätt lärare.